Om oss

Sigtuna Naturskola är ett verksamhetsstöd för alla skolklasser och pedagoger i Sigtuna kommun. Vi erbjuder utbildning och kunskap om hållbar utveckling, naturvetenskap, friluftsliv, teknik och historia. Naturskolan grundades 1985 och har under senare år vuxit till att erbjuda alla kommunens skolor temadagar och andra former av undervisning. Skolan bedriver också forskningsprojekt i samarbete med myndigheter, universitet och högskolor där elever blir delaktiga i projekt som oftast är kopplade till Mälarområdets ekologi.

Sigtuna Naturskola möter alla elever i Sigtunas grundskolor vid minst nio temadagar under elevernas tid i grundskolan. Dessa temadagar är utformade utifrån skolans läroplan och kursplaner. Dagarna är upplevelsebaserade, tvärvetenskapliga och ämnesövergripande komplement till elevernas ordinarie undervisning. Temat för en dag kan vara kretslopp, energi, evolution, kemiska reaktioner, livet som jägare och samlare under stenåldern, årstidsvandringar, medeltida teknik, konst och hantverk med mera. Tillsammans utgör dessa temadagar en viktig utbildning för att vi skall kunna vårda vår planet på ett hållbart vis. Att få positiva upplevelser av naturen är en grundförutsättning för att aktivt vilja ta hand om den och bli en miljömedveten samhällsmedborgare.

Salamandrar påträffade under temadagen Evolution

Hos oss finns välutbildad personal med stor erfarenhet av, och kunskap om utomuspedagogik, upplevelsebaserad inlärning, friluftsliv och Sveriges natur, samt mångårig vana av att leda skolklasser i skiftande naturmiljöer. Skolklasserna får vara med och delta i sjöundersökningar, vintervandringar med spårning i snön, höst- och vårstudier, forntida hantverk, isdag, holkbygge och mycket mer.

Naturskolan stödjer också genom Experimentskafferiet kemi, fysik och teknikämnena genom ett egenutvecklat experimentmaterial samt deltagande i NTA-programmet och lärarfortbildningar för klass F – 9. Naturskolan försöker ständigt, både pedagogiskt och innehållsmässigt, skapa nya former för att så bra som möjligt förmedla sitt budskap.

Sigtuna Naturskola ligger vackert beläget vid Mälarens strand mellan Märsta och Sigtuna, nära Rävsta naturreservat.

Naturskolan deltar också i skolprojekt såsom skolgårdsutveckling, närmiljöstudier, arkeologi, miljörelaterade projekt, hantverk, lägerskola. Man arrangerar kurser, föreläsningar, studiedagar och trivseldagar för vuxna med ett brett spektrum av aktiviteter.