Vanliga frågor

Här kommer en del vanliga frågor om äventyren och annan verksamhet.
Tveka inte att höra av dig till oss ifall du har en fråga som inte besvaras här!

Äventyren

Hur kommer vi till er?
Det beror på var dagen ska äga rum. Se respektive pedagogisk planering. Resor till hållplatsen Rävsta Gård, Sigtuna och Märsta görs med kommunal trafik och planeras av den enskilde läraren. För de avlägsna skolorna Odensala, Skepptuna och Råbergsskolan gäller särskilda regler.
För resor till Flottvik och Näsudden hämtas ni med buss kl 08.15 från skolan (uppdrag har lämnats till Traveller Buss, 08-59142121 eller 0706852121 vid nödfall) och ni åker ifrån oss kl 13.30.
Var är bussen nånstans? Min klass står utanför huset och jag ser ingen buss.
Det finns två vanliga skäl: 1) Bussen står på ett annat ställe inte långt därifrån. Gå runt och/eller ring bussbolagets ”nödfall”-nummer (se ovan). 2) Om bussbolaget inte har skickat någon buss, har det blivit något fel i planeringen. Ring någon ur personalen på Naturskolan.
Får vi någon lunch hos er?
Nej, ni behöver ha med er mat. Ert skolkök ska ha fått information om besöket och ska förbereda lämplig mat och behållare. Kolla för säkerhets skull med köket en vecka innan besöket att informationen har nått fram.
Varför ska jag bekräfta att vi kommer? Jag har ju redan pratat med er!
Att vi ber dig att bekräfta besöket varje gång beror på att vi tidigare har haft problem med lärare som har blivit sjukskrivna och inte berättat om besöken för nästa lärare. Vi har även haft lärare som glömde bort besöken och lärare som inte använde kalender. Med det lilla klicket på länken kan vi känna oss trygga med att du har koll. Mejlet skickas ut automatiskt.
Varför ber ni mig att lämna ut mitt mobilnummer?
Ibland händer det saker i sista minuten, som t ex att bussen har punka och ni därför kommer behöva vänta eller att någon av oss har blivit sjuk. Då vill vi kunna nå dig så snabbt som möjlig. Vi delar förstås inte vidare information som du delar med dig.
Vi är en friskola. Gäller det några särskilda villkor för oss?
Nej. Friskolor kommer gratis och behandlas som alla andra.
En av dagarna som vi fick passar inte. Kan vi byta?
Javisst. Om ni är flera klasser inom samma årskurs, kolla först om det går att byta sinsemellan. Om det inte går, hör av dig till oss så försöker vi hitta en annan tid.
Jag lämnar över min grupp till en annan lärare. Vad ska jag göra?
Berätta gärna nya lärarens mejladress för oss och hör av dig så snabbt som möjligt. Om det går, berätta gärna för nya läraren hur en sån dag kan gå till.

Har du en annan fråga?

Ditt namn (obligatorisk)