Mobilskattjakt


Denna pedagogiska planering kan du ladda ner som pdf.

Introduktion

Att orientera sig i sin omgivning tillhör de viktigaste färdigheterna barn kan lära sig. Med en bra orientering känns det tryggare att utforska världen och naturen. Nuförtiden hjälper GPS, digitala kartor och automatiska vägbeskrivningar nästan lite för mycket så att den grundläggande känslan för ”var är jag?” och ”vart ska jag?” lätt kan gå förlorad. Denna övning och lek ska förtydliga att ett välkänt tekniskt hjälpmedel kan förstärka orienteringsförmågan istället för att ersätta den.

Förberedelser och koncept

Naturskolan tar med cirka 10–20 blå RFID-taggar som kan avläsas med hjälp av mobiler som är utrustade med NFC funktionalitet (används till exempel till kontaktlösa kassa-funktioner). Även dessa mobiler tar Naturskolan med sig. Taggarna fästs med hjälp av öppningsbara buntband på eller vid olika föremål runtom på skolgården och omgivningen.

Varje tagg programmeras så att vid vidröring av mobilen så öppnas ett litet fönster på displayen som visar t ex “Gå till –> Blå 22 Röd 17”. Detta är koordinater som står för rutan där nästa tagg befinner sig. Vid denna tagg finns koordinaterna till nästa tagg osv tills rundan sluts och en tagg leder tillbaka till första taggen. Det finns dock inget definierat början eller slut.

När eleven har kommit tillbaka till sin starttagg är leken slut (då har man ”vunnit”).

Till sin hjälp har eleverna förutom mobilen en karta och en whiteboardpenna för att kunna markera nästa mål.

Utförande

Eleverna delas in i max lika många grupper som det finns mobiler (oftast 6), men det är önskvärt att ingen grupp är mindre än 3 eller större än 5. Konceptet förklaras i en gemensam genomgång.

Bra beteenderegler att komma överens om:

  • Bråka inte om vem som håller i vad. Turas om att hålla i mobil, penna och karta. Ett tips är att byta efter varje ledtråd om man har svårt att komma överens.
  • Spring inte ifrån varandra och lyssna på varandras ideer. Ni behöver varandra!
  • Ingen ledtråd kommer vara gömd inomhus eller på ett farligt ställe eller på någon främlings tomt (trädgård, byggarbetsplats). Om er karta och er ledtråd säger att ni ska gå in på ett sånt ställe då är det nåt fel. Fråga en av oss vuxna om hjälp.
  • Man får fråga andra grupper om hjälp om man inte kommer vidare, men man ska inte avslöja för andra grupper utan att de har bett om det (spoiler alert!). Då kanske man förstör spänningen för dem.

Efter genomgången får varje grupp sin mobil, penna och karta. De får även varsin starttagg som leder till första koordinaten (som en ingång i cirkeln). Beroende på elevernas ålder så leder alla starttaggar till samma startpunkt (yngsta åldrarna som gärna vill hålla ihop och som behöver mera hjälp och uppsikt) eller till olika startpunkter i cirkeln.

Med starttaggen kan spelledaren också kontrollera att eleverna har förstått hur skannandet går till.

Tips till eleverna

  • Försök att reda ut var på kartan ni själva är.
  • Det hjälper att vrida på kartan så att man slipper hålla reda på höger och vänster.
  • Titta noga på kartan: Ser ni bilar, träd, tak, linjer på asfalten, lekplatser eller fotbollsplan? Vilken årstid är det på kartan?
  • Att förstå vilken ruta som är ”Röd 12 Blå 8” kan vara klurigt. Det hjälper att en kompis drar sitt finger längs 12-rutorna och en annan drar fingret längs 8-rutorna tills fingrarna möts.

Tips till samarbetande fritidspedagogen

  • Ibland hittar elever en tagg ”för tidigt”, dvs deras cirkelbana blir mycket kortare. Om elever alltså säger att de är klara långt innan alla andra kan det bero på detta. Om du har ett facit tillgänglig, jämför gärna med deras tidigare kryss.
  • Ibland berätta elever att det är nåt fel: De har kommit till en tagg som de redan har haft. Fråga då om det var deras starttagg och kolla om deras ögon lyser upp när de inser att de har klarat rundan.
  • Om några elever kommer till dig och berättar att nästa tagg på ett konstigt ställe (byggarbetsplats eller på idrottshallens tak), kolla först att de har satt krysset på rätt ställe (blå 26 röd 14 kanske blev blå 14 röd 26) och, om de har gjort rätt, kontrollera sedan taggen. Om den säger fel, be spelledaren att fixa det omedelbart.
  • Om några elever inte lyckas skanna en tagg (dvs det händer inget), kolla att skärmen inte är svart. Den färgade bakgrundsbilden ska synas. Om det ändå inte funkar trots upprepade försök har nog programmet ”hängt sig”. Starta om mobilen genom att trycka några sekunder på ON/OFF knappen på sidan och sedan välja restart. I nästan samtliga fall brukar det funka efteråt.

Bonusrunda

Om tiden tillåter och vissa elever har extra energi så finns det möjlighet till en bonusrunda.

Spelledaren delar ut en extra tagg till gruppen som vid skannandet berättar inte bara en koordinat utan 6-8 stycken på en gång. Dessa taggar kan man skanna i valfri ordning och varje tagg berättar ett ord istället för nästa koordinat. Dessa ord ger tillsammans en sång.

Så fort gruppen har fattat vilken sång det är kan de komma till nån av oss vuxna och sjunga den. Orden kan t ex vara ”leva”, ”uti”, ”ja”,”år”,”må”,”hundrade”,”hon”. Fattar gruppen redan efter 4:e ordet vilken låt det är så funkar det bra.

Funderingar för fritidspedagogen innan

  • Finns det barn som behöver särskild stöd eller en anpassat variant av leken?
  • Vad är lämpliga områden för leken? Måste eleverna hålla sig på skolgården eller får leken spridas ut så att spelledaren placerar taggar längre bort?
  • Ska vi ha en ”mellis-plats” dit elever kan komma för att äta mellis eller få hjälp eller ska eleverna äta mellis innan vi börjar (om det är aktuellt)?

Bakgrundsinformation för dig som är nyfiken

  • Om du själv vill genomföra en mobilskattjakt, läs gärna Friedrichs guide.
  • RFID chips är exakt samma teknik som finns i SL-kort, stöldlarm vid kassorna på varuhus och i moderna nycklar.
  • Om någon elev är nyfiken på om det går att experimentera själv, så kostar taggarna cirka 7 kr styck (Kjell&Co) och många mobiler har NFC inbyggd.